Otizm Konuşma Gereksinimleri
Genelde, OSB’li konuşabilen çocuklar, manası olmayan sözcükler kullanabilir ya da bir sohbet içerisinden bağlam dışı konuşmalar sergileyebilir. Örneğin, sayılarla alakalı olmayan bir konuşmanın ortasında bir ile beş arasında saymaya başlayabilir. Veya bir çocuk sık sık duyduğu sözcükleri yineleyebilir ki bu hale ekoloji denir. Örneğin, çocuk aynı soruyu sorarak bir soruya yanıt verebilir. Gecikmiş ekoloji de ise çocuk yakın vakitte duyduğu birtakım sözcükleri yine edebilir.
Çocuk bir şey içmek isterse “Bir şey içmek ister misin?” diyebilir. OSB’li birtakım çocuklar yüksek sesle ya da şarkı ifade eden sesle konuşur ya da robot gibi konuşur. Arada sırada sohbeti başlatmak amacıyla repertuvarında var olan cümleleri kullanabilir. Örneğin, bir çocuk arkadaşlarıyla ya da ailesi ile konuşsa bile “Benim ismim Ali” diyebilir yada birtakım durumlarda televizyon programlarında ya da reklamlarda duyduklarını yineleyebilir.
DAR İLGİ ALANLARI VE OLAĞANÜSTÜ YETENEKLER
Bazı çocuklar, aynı konuşma ile alakalı karşılıklı etkileşim kuramamalarına rağmen, dikkatlerini çeken bir husus ile alakalı derinlemesine bir monolog sunabilir. Bazılarının müziğe karşı ya da matematik hesaplamaları gerçekleştirme amacıyla ilerlemiş bir yetenekleri olabilir. OSB’li çocukların aşağı yukarı yüzde 10’unda “yetkin” yetenekler ya da ezber, takvim hesaplama, müzik ya da matematik gibi belirli alanlarda son derece yüksek yetenekler görülmektedir.
DÜZENSİZ DİL GELİŞİMİ
OSB’li çoğu çocuk birtakım konuşma ve dil yeteneklerini geliştirir, fakat normal düzeyde bir yetenek geliştirmezler ve gelişmeleri genelde düzensizdir. Örneğin, belirli bir ilgi bölümünde çok süratli bir şekilde kuvvetli bir sözcük hazinesi geliştirebilirler. Birçok çocuğun yeni duyduğu ya da gördüğü bulgular amacıyla güzel hatıraları vardır. Bazıları beş yaşından evvelce sözcükleri okuyabilir, fakat ne okuduğunu anlayamayabilir. Özellikle başkalarının konuşmalarına yanıt vermezler ve kendi adlarına reaksiyon vermezler. Sonuç olarak, bu çocukların birtakım durumlarda olmasa da bir işitme bozukluğu bulunduğu düşünülmektedir.
ZAYIF SÖZSÜZ İLETİŞİM BECERİLERİ
OSB’li çocuklar konuşmalarına mana vermek amacıyla jestleri (bir nesneye işaret etmek gibi) kullanamazlar. Sıklıkla göz ilişkisi kurmaktan kaçınırlar ve bu da kaba, ilgisiz ya da dikkatsiz görünmelerini sağlar. Sözlü dil yeteneklerini ilerletmek amacıyla manalı jestler ya da başka sözel olmayan yetenekler olmadan, OSB’li çoğu çocuk duygularını, düşüncelerini ve gereksinimlerini manaya girişimlerinde hayal kırıklığına uğrar. Hayal kırıklıklarını ses patlamaları ya da başka uygun olmayan davranışlarla gerçekleştirebilirler.