Duyu Bütünleme Terapisi
Duyusal bütünleşme, beynin etrafmızdan gelen duyusal bilgileri planlama becerisini ifade eder. Duyular algı olarak gelir ve aldığımız bütün duyumları bulmak, sınıflandırmak ve sıralamak beynin görevidir. Duyusal entegrasyon teorisi, Dr. A. Jean Ayres doğrulusunda meydana atılmıştır. Dr. A. Jean Ayres duyularımızın, vücudumuzdaki ve etrafımızdaki fiziksel değişimler ile alakalı bize bilgi verdiğine inanıyordu.
Eğer beynimiz duyularımızı fonksiyonel bir şekilde organize etmez ise duyusal entegrasyon sorunu yaşayabiliriz. Bu hal bugünümüzde duyusal işlemleme sorunu olarak adlandırılmaktadır.
Duyusal işlemleme sorununa sahip kişiler, dokunma, koku alma, görme, işitme ve koordinasyon hissi ile alakalı problemler yaşarlar. Otizm Spektrum Bozukluğu ve Dikkat Eksikliği Hiperaktivite Bozukluğu (DEHB) olan bireylerde süregelen olarak görülmektedir. Birçok terapist aşırı titiz ve az titiz yetişkinlere ve çocukların duyusal zorlukları planlamalarına yardımcı olmak amacıyla Duyusal Entegrasyon Terapisini kullanır.
Yaygın olarak kullanıldığı durumlar
- Duyusal İşlemleme Bozukluğu
- Dikkat Dağınıklığı ve Hiperaktivite
- Dil ve Konuşma Bozukluğu
- Disleksi
- Motor Apraksi
- Down Sendromu
- Fragile X Sendromu
- Davranışsal Bozukluklar
- Selebral Palsi
Duyu bütünleme terapisi beynin bir vakitler düşündüğümüzden daha komplike olduğunu ve nörobilim ile alakalı yeni bilgilerin nöroplastisite gibi yeni yollarla dengelendiğini anlamamızı sağlamıştır. Araştırmalar, duyu bütünleme terapisinde sarfedilen duyusal bütünleştirici çerçevelerin, öğrenme sürecinde beynin kendisini onarmasına yardımcı olma ihtimalini göstermiştir.
Duyusal bütünlemenin nöroplastisite üzerindeki etkisini araştıran bir araştırmada, duyusal ortamlarda öğrenmenin faaliyeti incelenmiştir. Bu fikir, duyusal kayıtların beyin işlemesinin elastik ve hareketli olduğunu ve en büyük farklılıkların etraf ile iletişim zorlanmadığında değil kendi kendisine başlatıldığında gerçekleştiğini gösteren insan bilgileri ile desteklenmektedir. Çalışmalar, nöroplastik farklılıkların gelişme, hareketli (reaktif) ve vazifeye özgü olduğunu göstermiştir.
Duyusal entegrasyon terapisi, duyusal işleme bozuklukları ve başka gelişimsel ve davranışsal problemler yaşam sürdüren hem çocuklar hem de yetişkinler amacıyla terapötik olan bir ortamda terapist doğrulusunda gerçekleştirilir. Duyusal bütünleşme yaklaşımı Otizm spectrum sorunu ve ilgi dağınıklığı hiperaktivite, dil ve konuşma sorunu ve öğrenme güçlüğü çeken bireylere fayda sağlayabilir.
Duyusal Entegrasyon Terapisi (SI), Dr. Ayres’in kuramsal yaklaşımına dayanır. Bir çocuk terapiye alındığında, terapist eldeki problemleri değerlendirmek amacıyla detaylı stratejilere güvenecektir. Duyusal işleme ile alakalı problemler varsa, terapist çocuğun natural ortamda gözlemini, bakıcı ve öğretmen görüşmelerini, standardize testleri ve düzensiz duyum tüketiminin belirli yollarını saptamak amacıyla yapılandırılmış klinik gözlemleri sahibi olan Duyusal Entegrasyon Terapisi değerlendirme yöntemlerini kullanabilir. Bu şekilde çocuğun fonksiyonel performansına araya girmek edilebilir.